کالا تعمیر لوگو
علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی

روش های از بین بردن زنگ زدگی ماشین ظرفشویی (علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی)

از بین بردن زنگ زدگی ماشین ظرفشویی یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به دستگاه و ظروف است که با روش های مختلف می توان آن را انجام داد. اما بدون شک بهتر است تا حد امکان از زنگ زدن ماشین ظرفشویی با استفاده صحیح از دستگاه جلوگیری کرد. در این بخش از آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی کالا تعمیر ابتدا علت زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی و بدنه و سایر بخش های دستگاه را بررسی و سپس نحوه رفع زنگ زدگی را ارائه می دهیم.

علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی

در حالت استاندارد تمام قطعات داخل ماشین ظرفشویی که در تماس با نم و رطوبت است، باید کاملا ضد زنگ باشند. دیگ یا همان بخش داخلی ماشین ظرفشویی بدنه استیل دارد و نباید در حالت استاندارد زنگ بزند. روی سبد نیز لایه پلاستیکی بسیار مقاوم قرار دارد که مانع از رنگ زدن آن می شود. اما به دلایل مختلف ممکن است هر یک از این قطعات به مرور زنگ بزند و لکه های قهوه ای روی آن شکل بگیرد.
از مهم ترین دلایل زنگ زدن ماشین ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از بین رفتن لایه محافظ سبد ظرفشویی

بر روی سبد ماشین ظرفشویی مواد پلاستیکی به عنوان محافظ قرار گرفته و از زنگ زدن سبد فلزی جلوگیری می کند. به دلایل مختلف مانند کیفیت پایین این مواد پلاستیکی، تماس با اشیای نوک تیز یا تماس مداوم سبد با آب داغ باعث از بین رفتن لایه محافظ می شود.

بالا بودن درجه سختی آب

در بسیاری از مناطق آب حاوی مقدار بالایی از املاح و ترکیبات کلسیم و منیزیم است که به شدت تاثیر منفی بر قطعات داخلی ماشین ظرفشویی دارد. این مواد خورنده بوده و روی بدنه استیل لکه های قهوه ای ایجاد می کند. به همین دلیل است که در ماشین های ظرفشویی توصیه می شود حتما از نمک های مخصوص برای کاهش درجه سختی آب استفاده شود. توجه نکردن به این مساله ساده یکی از اصلی ترین دلایل تماس با مراکز تعمیر ماشین ظرفشویی است، چون سختی آب مانع از تمیز شستن ظروف و رسوب گرفتن دستگاه می شود.

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی

استفاده نادرست از ماشین ظرفشویی

در حالت کلی بسیاری از دلایل زنگ زدن ماشین ظرفشویی، استفاده نادرست از دستگاه است! به عنوان مثال، حتی چیدمان اشتباه ظروف در سبد می تواند شرایط را برای از بین رفتن لایه محافظ سبد و زنگ زدن آن فراهم کند. قرار گرفتن چاقو و اشیای نوک تیز به صورت نادرست در سبد باعث بریدن لایه پلاستیکی آن می شود. با از بین رفتن این لایه به مرور فلزی زیرین در تماس با نم و رطوبت و مواد شوینده دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود.

زنگ زدن ماشین ظرفشویی با مواد شوینده بی کیفیت

از دیگر مواردی که می توان به عنوان علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی در نظر گرفت، کیفیت پایین مواد شوینده است. برخی از ترکیبات موجود در این ماشین های ظرفشویی باعث خوردگی سطوح می شود. سعی کنید همیشه از مواد شوینده باکیفیت با ترکیبات متعادل استفاده کنید.

کیفیت پایین نمک ماشین ظرفشویی

در قسمت پایین مخزن ماشین ظرفشویی بخشی برای نمک اختصاص داده شده و در کاهش درجه سختی آب کاربرد دارد. اما نمک های موجود در بازار در برخی از مواقع نه تنها سختی آب را کاهش نمی دهد، بلکه خودش نیز باعث خوردگی سطوح می شود.

کیفیت پایین مواد جلادهنده

برای درخشندگی ظروف علاوه بر مواد شوینده، از مواد جلادهنده نیز استفاده می شود. نمونه های بی کیفیت مواد جلادهنده حاوی ترکیبات خورنده بوده و به همین دلیل باعث زنگ زدگی می شود.

خراشیدگی بدنه داخلی

بدنه داخلی ماشین های ظرفشویی استیل هستند و نباید زنگ بزنند. اما کف و جداره ها اگر با اشیای نوک تیز تماس داشته باشد، از قسمت های خراشیدگی احتمال زنگ زدن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع کف ماشین ظرفشویی ها با گذشت زمان زنگ می زند.

زنگ زدن ماشین ظرفشویی به دلیل رسوب زیاد

در آب املاح زیادی وجود دارد و ترکیب آن با مواد شوینده به مرور باعث تشکیل لایه های رسوب و جرم ضخیم می شود. این لایه های رسوبی به شدت خورنده بوده و باعث زنگ زدگی می شود. به همین دلیل توصیه می شود حتما در ماه جرم گیری ماشین ظرفشویی را انجام دهید تا رسوب روی سبد و سایر بخش ها را تمیز کنید.

زنگ زدن ماشین ظرفشویی به دلیل رسوب زیاد

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی

همان طور که اشاره شد، روی سبد لایه پلاستیکی محافظ قرار گرفته و از خوردگی آن جلوگیری می کند. به همین دلیل اصلی ترین علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی، برخورد چاقو و اشیای نوک تیز در زمان چیدمان اشتباه ظروف در دستگاه است. علاوه براین، تجمع مقدار زیاد املاح و رسوب روی سبد نیز به مرور باعث خوردگی و زنگ زدن می شود.

علت زنگ زدن بدنه ماشین ظرفشویی

بدنه ماشین های ظرفشویی اگر کیفیت ایده آلی داشته باشند نباید دچار زنگ زدگی شوند. اما استفاده نادرست از دستگاه می تواند باعث زنگ خوردگی بدنه شوند. برخورد ضربه شدید به بدنه ماشین ظرفشویی و تماس با اشیای نوک تیز باعث جدا شدن رنگ روی بدنه می شود. این رنگ ها به عنوان محافظ عمل می کند و با از بین رفتن آنها بدنه زنگ می زند.
بدنه ماشین ظرفشویی های قدیمی به همین دلیل اغلب دچار زنگ زدگی می شوند.

رفع زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

زنگ روی سبد و جداره و کف ماشین ظرفشویی اگر به موقع برطرف نشود، افزایش یافته و در نهایت باعث ایجاد لکه روی ظروف می شود. علاوه براین، طول عمر قطعات داخلی نیز کاهش پیدا می کند. برای رفع زنگ زدگی ماشین ظرفشویی روش های مختلفی وجود دارد که از بهترین آنها می توان به استفاده از موم یا چسب های مخصوص اشاره کرد.
برای از بین بردن لکه های قهوه ای و زنگ سبد، ابتدا باید این قطعات را کاملا تمیز کنید. سپس با سنباده اطراف ناحیه زنگ زده را تمیز کنید. در نهایت بعد از تمیز شدن کامل آن موم یا چسب پلاستیکی مخصوص قرار دهید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن کامل چسب می توانید مجدد از سبد و ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

رفع زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

راه های جلوگیری از زنگ زدن ماشین ظرفشویی

برای پیشگیری از زنگ زدن سبد و کف ماشین ظرفشویی روش های مختلفی وجود دارد که به آسانی می توان آنها را انجام داد. این روش ها عبارتند از:

  • استفاده از مواد جلادهنده و مواد شوینده استاندارد
  • استفاده از نمک باکیفیت برای کاهش درجه سختی آب
  • چیدمان صحیح ظروف در سبد و جلوگیری از برخورد چاقو و اشیای نوک تیز با بدنه و لایه پلاستیکی سبد
  • تمیز کردن رسوب و جرم داخل ماشین ظرفشویی به صورت دوره ای
  • سرویس سالانه و به موقع ماشین ظرفشویی برای شناسایی خراشیدگی ها و رفع آنها

جمع بندی

برای بالا بردن طول عمر و کارایی ماشین ظرفشویی یکی از کارهای مهم جلوگیری از زنگ زدن کف، بدنه و سبد است. با انجام به موقع این کار می توان از ایجاد لکه های قهوه ای روی بدنه استیل یا سبد جلوگیری کرد. اگر زنگ زدگی بخش های داخلی اگر بیش از اندازه باشد، چاره ای جز تعویض قطعات نیست. این کار باید توسط افراد و تعمیرکاران متخصص انجام شود. تیم کالا تعمیر به پوشش بسیاری ازبرندهای ایرانی و خارجی و با استفاده از قطعات اصلی آماده ارائه این خدمات در محل هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده کنید.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباط

جهت ارتباط با ما در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ۹ الی ۲۰ از طریق تماس تلفنی و در سایر اوقات و ایام تعطیل فقط از طریق فرم اقدام نمایید.

کالا تعمیر

کالا تعمیر یک برند قدیی و معتبر در زمینه تعمیر لوازم خانگی می باشد که اکنون با ۳۰ سال سابقه کار مستمر، بیش از ۱۰ شعبه تعمیرات لوازم خانگی برندهای معتبر و بیش از ۴۰۰ تعمیرکار حرفه ای و کاربلد در سراسر تهران و حومه به ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی در محل شما و با قطعات اصلی مشغول است. با گذشت زمان و در راستای نیاز مشتریان به خدمات آنلاین وبسایت کالاتعمیر راه اندازی شد و اکنون شما می توانید به صورت اینترنتی درخواست خدمات خود را ثبت کنید تا از نزدیکترین شعبه و تعمیرگاه ما برای ارائه سرویس با شما تماس برقرار کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کالا تعمیر می باشد | طراحی و سئو: اول وبمستر

درخواست آنلاین اعزام تعمیرکار

ثبت سفارش آنلاین برای تمام مناطق تهران و حومه