کالا تعمیر لوگو
دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

9 علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی تمام برندها و نحوه رفع

روشن نشدن ماشین ظرفشویی یا کار نکردن آن یکی از اشکالات نگران کننده است که به دلایل متعددی ممکن است رخ دهد. در اغلب مواقع خرابی قطعات داخلی دلیل اصلی کار نکردن ماشین ظرفشویی است و به همین دلیل نیاز به تعمیر تخصصی دارد. در این بخش از آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی کالا تعمیر مهم ترین علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش، ال جی، سامسونگ، دوو، بکو، کنوود و پاکشوما را بررسی و نحوه رفع آنها را ارائه خواهیم داد.

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی دارای سیستم داخلی پیچیده ای هستند و رفع هر یک از خرابی های آنها نیاز به مهارت بالایی دارد. لذا، پیشنهاد می کنیم به محض کار نکردن دستگاه و روشن نشدن آن با مراکز تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید. چند دلیل عمده برای کار نکردن ماشین ظرفشویی وجود دارد که عبارتند از:

1- خرابی میکروسوئیچ، قفل و قلاب قفل درب

یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی می تواند مشکل در قسمت قفل درب و یا همان میکروسوئیچ آن باشد؛ کار اصلی درب و همینطور قفل شدن آن برای جلوگیری ریزش و چکه کردن آب از دستگاه و همینطور قفل کردن درب در هنگام کارکرد و سیکل شست و شو است. این مورد را هم باید اضافه کنیم که سوئیچ قفل درب به عنوان تامین برق به پنل کنترلی ماشین ظرفشویی استفاده می شود. شاید بپرسید این مشکل چه ایرادی را می تواند ایجاد کند؟ در پاسخ باید بگوییم که در صورت قفل نشدن درب ظرفشویی، به کنترلرها برق نخواهید رسید و دستگاه هم قادر به کارکردن و شروع سیکل شست و شو نخواهد بود.

میکروسوئیچ های درب دو عدد هستند که می توانید آن را باز کرده و بررسی کنید. محل قراگیری تمام اجزا و مجموعه قفل درب در بالای دستگاه و پشت پنل کنترلی می باشد. با استفاده از مولتی متر و پایانه های سوئیچ قفل درب می توانید بررسی کنید که آیا اتصال بین میکروسوئیچ ها برقرار است یا خیر.

خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی
خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

2- خرابی تایمر یا کنترلر الکترونیکی ماشین ظرفشویی

بعد از اینکه قفل درب را بررسی کردید و از سالم بودن هر یک از اجزای آن اطیمنان پیدا کردید، حال نوبت این است که شروع به راه اندازی دستگاه کنید. اما ممکن است بعد از تمام این بررسی ها و راه اندازی ظرفشویی، دستگاه شروع به کار کردن نکند؛ مشکل چیست؟ مرحله بعدی این است که تایمر یا کنترل الکترونیک را چک و بررسی کنید. معمولا این مورد پیش می آید که بعد از یک مرحله گذراندن سیکل شست و شو، آب در کف دستگاه باقی بماند؛ همچنین اگر صدای پمپ تخلیه به گوشتان نمی رسد، پس نشان می دهد که مشکل از تایمر و کنترل الکترونیکی است. تایمر یا کنترل الکترونیکی در دو دسته زیر قرار می گیرند:

  • تایمر دستی:  از این تایمر در جهت تامین برق موتور پمپ، شیر ورودی آب، مدار هیتر و موتور پمپ تخلیه به صورت عملکردی در سیکل استفاده می شود. همچنین این تایمر از پایانه های الکتریکی و موتورهای کوچکی که در محفظه تایمر قرار دارند، استفاده می شود.
  • کنترل الکترونیکی: در این مدل با استفاده از ریز پردازنده ها و رله های الکتریکی اتصال انجام می شود. محل قرار گیری هر دو مدل دستی و الکترونیکی در پشت پنل کنترل در بالای درب ماشین ظرفشویی، می باشد.

نکته: در آخر این قسمت از مقاله باید این نکته را متذکر شویم که در مدل های الکترونیکی با جریان مستقیم برق سر و کار خواهید داشت؛ پس بهتر است به هنگام کار با این قسمت احتیاط لازم را داشته باشید.

3- روشن نشدن ماشین ظرفشویی به دلیل خرابی سلکتور

یکی دیگر از علت های روشن نشدن ماشین ظرفشویی اشکال در قسمت سوئیچ انتخابی یا سلکتور است. از سلکتور یا همان سوئیچ انتخابی برای انتخاب حالت های مختلف سیکل شست و شو استفاده می شود. تنها کافیست سوئیچ معیوب باشد یا دکمه ها کامل بیرون نیایند و گیر داشته باشند؛ همین عوامل یکی از دلایل کار نکردن دستگاه خواهد شد. قبل از اینکه به باز کردن کامل دستگاه مورد نظر اقدام کنید، اول مطمئن شوید که کلیدها گیر نکرده و آزاد می باشند. به راحتی و طبق راهنمای دستگاه می توانید پایانه های سلکتور را با استفاده از مولتی متر آزمایش کنید. سلکتور بر روی کنترل پنل قرار داشته و برای دستیابی به آن لازم است که صفحه داخلی درب را باز کنید.

خراب بودن سوئیچ انتخابی و روشن نشدن ماشین ظرفشویی
خراب بودن سوئیچ انتخابی و روشن نشدن ماشین ظرفشویی

4- خرابی رله استارت موتور ماشین ظرفشویی

رله استارت بر روی موتور پمپ اصلی برخی از ماشین های ظرفشویی وجود دارند. ممکن است ماشین ظرفشویی روشن نشود اما مطمئن هستید که برق از مدار کنترلی به موتور می رسد؛ پس این موضوع نشان می دهد که مشکل از رله استارت موتور دستگاه است. محل نصب رله در کنار موتور می باشد. برای اینکه از صحت کارکرد این قطعه مطمئن باشید بهتر است طبق دفترچه راهنما و نمودارهای سیم پیچی، اتصال رله را با مولتی متر آزمایش کرده و در صوتر معیوب بودن آن را تعویض کنید.

رله استارت و تامین برق ماشین های ظرفشویی
رله استارت و تامین برق ماشین های ظرفشویی

5- فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی، وجود ایراد در قسمت فیوز حرارتی آن می باشد. مدل های ظرفشویی که در آن از برد الکترونیکی استفاده می شود، از فیوزهای حرارتی به عنوان محافظ برد کنترل دستگاه استفاده می کنند. فیوزها با اتصال دو سیم در قسمت بالای مجموعه برد مدار ماشین ظرفشویی قرار دارد. فیوز حرارتی برق لازم را دریافت تکرده و همین عامل باعث کار نکردن دستگاه خواهد شد. برای دسترسی به فیوز و حفظ ایمنی باید برق را از دستگاه قطع کرده و بعد صفحه محافظ داخلی را باز کنید. پس از قطع ارتباط سیم های فیوز بوسیله مولتی متر از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل نمایید.

6- کار نکردن ماشین ظرفشویی به دلیل خرابی موتور محرک

برای شستن ظروف وظیفه گردش آب بر عهده موتور محرک ماشین ظرفشویی است. رله با کمک و همکاری تایمر و یا کنترل الکترونیکی برق موتور محرک را استارت میزند. تنها کافیست پس از نیروی برقی که از طرف رله استارت به استارت موتور رسیده ماشین ظرفشویی شما روشن نشود. پس در اینجا علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی به وضوح مشخص است. برای رفع این مشکل و اطمینان از سالم بودن موتور محرک، بهتر است با مولتی متر، سیم پیچ های موتور را مورد بررسی قرار دهید. برای اینکه به راحتی به قفل یا معیوب شدن موتور پی ببرید، باید بدانید صدای بلند و گوش خراش از موتور نشانه معیوب بودن آن است و نسبت به تعویض یا تعمیر آن باید اقدام کنید.

از دیگر عوامل روشن نشدن ماشین ظرفشویی، خرابی موتور محرک آن می باشد
از دیگر عوامل روشن نشدن ماشین ظرفشویی، خرابی موتور محرک آن می باشد

7- خرابی برد الکتریکی

برد الکتریکی نقش بسیار مهمی در عملکرد ظرفشویی دارد و اشکال در آن می تواند باعث از کار افتادن دستگاه شود. بررسی و عیب یابی برد نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد و بهتر است توسط نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی انجام شود.

8- قطع جریان برق

در برخی از مواقع ممکن است ظرفشویی کاملا سالم باشد، اما برق ساختمان قطع شود و مانع از کار کردن دستگاه شود. علاوه براین، کابل برق ماشین ظرفشویی که به پریز متصل است را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

9- باز بودن درب ظرفشویی

دقت داشته باشید کخ تا بسته نشدن کامل درب، برنامه های شستشوی ماشین ظرفشویی شروع به کار نمی کنند. لذا از بسته بودن درب حتما مطمئن شوید.

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش

ماشین ظرفشویی بوش کیفیت بالایی دارد اما مانند هر دستگاه دیگری ممکن است با اشکالاتی مواجه شود. برخی از دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی بوش عبارتند از:

  • خرابی رله استارت
  • باز بودن درب، خرابی قفل و میروسوئیچ های درب
  • خرابی برد الکتریکی
  • اشکال در رله استارت
  • اشکال در فیوز حرارتی
  • کار نکردن موتور محرک

در صورت مواجه شدن با این خرابی ها می توانید با نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی بوش تماس بگیرید.

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی سامسونگ

در صورت روشننشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی سامسونگ مواردی از قبیل رله استارت، فیوز حرارتی، قفل درب، برد الکتریکی، کنترل الکتریکی، وصل بودن جریان برق و موتور محرک را باید بررسی کنید. در صورت نداشتن مهارت در این زمینه می توانید با ما در نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ تماس بگیرید.

تعمیر روشن نشدن ماشین ظرفشویی

با توجه به اینکه اغلب دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی دوو، ال جی و سایر برندها خرابی قطعات مهم دستگاه است، لذا عیب یابی و رفع این اشکالات را بهتر است به کاردان بسپارید. تیم تعمیر لوازم خانگی کالا تعمیر آماده ارائه این خدمات در تمام مناطق تهران با قطعات اصلی است.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباط

جهت ارتباط با ما در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ۹ الی ۲۰ از طریق تماس تلفنی و در سایر اوقات و ایام تعطیل فقط از طریق فرم اقدام نمایید.

کالا تعمیر

کالا تعمیر یک برند قدیی و معتبر در زمینه تعمیر لوازم خانگی می باشد که اکنون با ۳۰ سال سابقه کار مستمر، بیش از ۱۰ شعبه تعمیرات لوازم خانگی برندهای معتبر و بیش از ۴۰۰ تعمیرکار حرفه ای و کاربلد در سراسر تهران و حومه به ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی در محل شما و با قطعات اصلی مشغول است. با گذشت زمان و در راستای نیاز مشتریان به خدمات آنلاین وبسایت کالاتعمیر راه اندازی شد و اکنون شما می توانید به صورت اینترنتی درخواست خدمات خود را ثبت کنید تا از نزدیکترین شعبه و تعمیرگاه ما برای ارائه سرویس با شما تماس برقرار کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کالا تعمیر می باشد | طراحی و سئو: اول وبمستر

درخواست آنلاین اعزام تعمیرکار

ثبت سفارش آنلاین برای تمام مناطق تهران و حومه