کالا تعمیر لوگو
رفع نشتی آب از ماشین ظرفشویی

آموزش رفع نشتی آب از ماشین ظرفشویی و دلایل آن

علت و دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی چیست؟ برای رفع نشتی آب از ماشین ظرفشویی ، چه کارهایی را باید انجام داد؟

اینها سوالاتی هستند که ممکن است بارها برای هر شخص مصرف کننده ماشین ظرفشویی که با نشتی این دستگاه رو به رو شده ، پیش آمده باشد؛ این مقاله نیز، همانند سایر مقالات آموزشی که در خصوص کار با انواع لوازم خانگی و تعمیر آنها در مرکز تخصصی تعمیر لوام خانگی کالا تعمیر ارائه شده است، به آموزش رفع نشتی آب از ماشین ظرفشویی و همچنین دلایل به وجود آمدن این مورد خواهد پرداخت.

نحوه کار ماشین ظرفشویی

در همین ابتدای این مقاله اول از همه بهتر است تا نحوه کارکرد ماشین ظرفشویی را برایتان بازگو کنیم:

در یک محفظه ای که کاملا آب‌بندی شده است، ماشین ظرفشویی توسط اسپری آب و مواد شوینده ظرف‌ها را شست و شو می دهد. همچنین ظرفشویی از 2 قسمت ورودی و خروجی برای ورود آب و تخلیه آب کثیف تعبیه شده است.

علت نشتی آب از ماشین ظرفشویی و مراحل رفع آن

در ماشین ظرفشویی دلایل و قسمت های مختلفی می توانند عامل به وجود آمدن نشتی باشند که در ادامه هر یک را به اختصار توضیح می دهیم:

پمپ ماشین ظرفشویی

یکی از دلیل های به وجود آمدن نشتی آب می تواند معیوب بودن پمپ آب یا درزبند باشد. این قطعه در ماشین ظرفشویی در قسمت پایین دستگاه قرار دارد و از بخش تشکیل شده که یک قسمت برای گردش آب و بخش دیگر برای تخلیه آب را بر عهده دارد. نحوه اتصال پمپ به بدنه پایین ماشین ظرفشویی به این گونه است که محفظه قالب پمپ از نوار لاستیکی یا واشر است که به بدنه پایین دستگاه متصل می شود. خشک شدن، ترک برداشتن و پاره شدن واشر یا همان نوار لاستیکی در اثر عمر دستگاه و مواد شوینده می باشد که همین عوامل باعث شده ماشین ظرفشویی دچار نشتی شود.

بخش های دیگری چون گردش آب و تخلیه آب برای اینکه دچار نشتی و چکه نشوند دارای بست ها و آب بندی هایی هستند که این قسمت ها هم در اثر ساییدگی و یا عوامل دیگر باعث به وجود آمدن نشتی در ماشین ظرفشویی می شوند. برای اینکه در قسمت پمپ ماشین ظرفشویی متوجه نشتی آن شوید باید پنل دسترسی در قسمت جلوی دستگاه و در قسمت پایین را باز کنید.

واشر لاستیکی دور درب ماشین ظرفشویی

با چکه کردن واشر لاستیکی دور درب ماشین ظرفشویی می توان متوجه به وجود آمدن نشتی در این دستگاه شد. این قسمت از وینیل یا لاستیک نرم مه در اطراف درب ماشین ظرفشویی قرار گرفته و آببندی لازم را درست کرده، ساخته می شود. تنها کافیست عمر لاستیک یا وینیل تمام شود. همین امر موجب شده تا انعطاف پذیری خود را از دست دهد یا شکننده شود و دیگر به درستی آب بندی را انجام نمی دهد. راه حل رفع نشتی آب ماشین ظرفشویی در این قسمت این است که ابتدا چک کنید که واشر در داخل شیارهای اطراف درب ظرفشویی به درستی قرار گرفته و فاصله در بین آن وجود ندارد. همچنین باید مطمئن شوید تا ضامن قفل درب سالم و تنظیم باشد.

اگر هر یک از موارد گفته شده تاثیری نداشت برای رفع نشتی آب از ظرفشویی بهتر است واشر دور درب را بازرسی کرده و در صورتی که تخریب یا آسیب دیده شده بود آن را تعویض کنید.

شیر ورودی ماشین ظرفشویی

یکی از راه های تامین آب ماشین ظرفشویی که احتمال دارد یکی از عوامل به وود آمدن نشتی آب نیز باشد، شیر ورودی آب است. محل قرارگیری شیر ورودی آب در قسمت پایین و پشت ظرفشویی می باشد. آب مورد نیاز توسط لوله های فلزی، شیلنگ های پلاستیکی و یا پوشش فلزی که به شیر ورودی متصل است تامین می شود. برای اینکه از سالم بودن شیر ورودی ماشین ظرفشویی جهت اینکه نشتی ندارد مطمئن شوید، تمام اتصالاتی که نام برده شد را بررسی کنید و اطمینان پیدا کنید هیچ شکاف یا بریدگی که باعث نشتی یا آبریزش می شود، وجود نداشته باشد.

بدنه پلاستکی خود شیر هم ممکن است ایراد داشته باشد در صورت مشاهده ایراد در این قسمت بهتر است ان را تعویض کنید. این نکته را هم باید اضافه کنیم که بررسی تمام مواردی که بیان کردیم بهتر است زمانیکه ماشین ظرفشویی در حال پر شدن از آب می باشد، انجام دهید.

محفظه مواد شوینده ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن نشتی برای ماشین ظرفشویی ، محفظه مواد شوینده است؛ محل قرار گیری محفظه مواد شوینده بر روی پنل درب جلویی ماشین ظرفشویی است. اما باید بدانید که محفظه مواد شوینده همه ماشین های ظرفشویی در همین قسمت که گفتیم قرار نگرفته است؛ در برخی مدل های ظرفشویی محفظه به وسیله پیچ  و مهره به پنل متصل شده و برای آب بندی و همینطور برای اینکه از نشتی جلوگیری شود، از یک واشر برای آن استفاده کرده اند. اما در دیگر مدل های ماشین ظرفشویی محفظه در داخل پنل قرار گرفته است و این مدل محفظه های از طریق لولاهایی به پشت پنل جلویی متصل شده است. همچنین برا آب بندی این مدل از محفظه های ماشین ظرفشویی از بست های لاستیمی استفاده شده است.

باید بگوییم اگر متوجه نشتی آب از جلوی ظرفشویی شدید بدانید واشری که در اطراف محفظه شوینده یا قفل آن وجود دارد مشکل دارد و باید آن را تعویض کنید.

ایراد در محفظه مواد شوینده یکی از عوامل نشتی آب از ماشین ظرفشویی می باشد
ایراد در محفظه مواد شوینده یکی از عوامل نشتی آب از ماشین ظرفشویی می باشد

بازوی آبپاش یا اسپری کننده آب ماشین ظرفشویی

در پایین ماشین های ظرفشویی برای اینکه آب یا مواد شوینده به ظروف بریزند و آنها را شست و شو دهند، از بازوی آب پاش یا همان اسپری کننده استفاده می شود. در مدل های جدید ظرفشویی های این قطعه در قسمت میانی یعنی زیر بالاترین سینی یا در بالای دستگاه قرار گرفته است. به دلیل اینکه جنس بازوهای آبپاش از پلاستیک است، اگر به هر دلیلی ترک بردارد یا پیچ بخورد، در کل نوع کارکرد آبپاش تغییر می کند و می تواند باعث به وجود آمدن نشتی در ماشین ظرفشویی شود. واشر آب بندی در قسمت پایین درب وجود ندارد و در صورت خرابی آبپاش آب دقیقا به همین قسمت تغییر مسیر می دهد. علاوه بر تمام مواردی که گفتیم روی بازوی آبپاش منافذی وجود دارد که اگر مسدود شود باز باعث تغییر مسیر آب خواهد شد.

رفع مشکل نشتی توسط بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی بسیار آسان بوده و تنها کافیست این قطعه را خارج کرده و بررسی کنید و بعد از اطمینان از سالم بودن آن، مجدد در محل خود نصب کنید.

یکی دیگر از دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی، ایراد در قسمت بازوی آبپاش می باشد
یکی دیگر از دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی، ایراد در قسمت بازوی آبپاش می باشد

شناور و سوئیچ ماشین ظرفشویی

یکی از اجزای ایمنی ماشین ظرفشویی شناور و سوئیچ شناور است که وظیفه آن جلوگیری از پر شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی است. محل قراگیری شناور در ظرفشویی در پایین دستگاه و سوئیچ در زیر شناور قرار گرفته است. نحوه عملکرد این دو قطعه به این ترتیب است که وقتی سطح آب در ظرفشویی تا حد استاندارد بالا آید، شناور تشخیص داده و سوئیچ شناور را فعال می کند تا شیر ورودی آب را ببند و از ورود بیش از اندازه آب جلوگیری کند. تنها کافیست برای هر یک از قسمت های نام برده شده مشکل یا ایرادی به وجود آید تا سطح آب بالاتر از حد استاندارد رفته و باعث به وجود آمدن نشتی یا آبریزش شود.

شاید برای بسیاری از کاربران این سوال به وجود آید که سطح استاندارد آب در ماشین های ظرفشویی چقدر است؟ در جواب باید بگوییم بهترین حد سطح آب در ظرفشویی تا کنار المنت حرارتی که در پایین دستگاه است، می باشد. اگر متوجه بالا آمدن بیش از حد آب در دستگاه خود شدیدف بدانید شناور یا سوئیچ آن دچار مشکل شده و باید اقدام به تعویض هر یک از قطعات دچار مشکل کنید.

شیلنگ ها و بست ها شیلنگ ماشین ظرفشویی

شیلنگ ها و بست های ظرفشویی هم در قسمت پایین دستگاه قرار گرفته اند و موجب محکم شدن شیلنگ تخلیه و شیلنگ گردش آب به پمپ ظرفشویی می شود. اگر بست های شیلنگ شل شده باشند یا خود شیلنگ ها دچار شکاف یا ترک شده باشند، باعث به وجود آمدن نشتی و آبریزش در ماشین ظرفشویی می شود. برای رفع مشکل این قسمت ببهتر است بست ها را بررسی کرده و بعد آن دوباره آنها را سفت کنید. اما اگر مورد گفته شده تاثیری نداشت باید به فکر تعویض این قطعه در ماشین ظرفشویی باشید.

کالا تعمیر این اطمینان را به شما خواهد داد که در صورت رفع نشدن هریک از ایرادات بیان شده، می توانید با خیالی آسوده تعمیرات ماشین ظرفشویی خود یا دیگر لوازم خانگی که دچار مشکل شده اند را به این مرکز بسپارید. تنها کافیست با شماره 54837 تماس حاصل کنید.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباط

جهت ارتباط با ما در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ۹ الی ۲۰ از طریق تماس تلفنی و در سایر اوقات و ایام تعطیل فقط از طریق فرم اقدام نمایید.

کالا تعمیر

کالا تعمیر یک برند قدیی و معتبر در زمینه تعمیر لوازم خانگی می باشد که اکنون با ۳۰ سال سابقه کار مستمر، بیش از ۱۰ شعبه تعمیرات لوازم خانگی برندهای معتبر و بیش از ۴۰۰ تعمیرکار حرفه ای و کاربلد در سراسر تهران و حومه به ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی در محل شما و با قطعات اصلی مشغول است. با گذشت زمان و در راستای نیاز مشتریان به خدمات آنلاین وبسایت کالاتعمیر راه اندازی شد و اکنون شما می توانید به صورت اینترنتی درخواست خدمات خود را ثبت کنید تا از نزدیکترین شعبه و تعمیرگاه ما برای ارائه سرویس با شما تماس برقرار کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کالا تعمیر می باشد | طراحی و سئو: اول وبمستر

درخواست آنلاین اعزام تعمیرکار

ثبت سفارش آنلاین برای تمام مناطق تهران و حومه