لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

لاستیک دور درب ماشین لباسشویی


تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی یکی از راه های جلوگیری از نشت آب است که بدون نیاز به مهارت و تخصص بالا می توان این کار را انجام داد. برای تعویض این قطعه ابتدا باید لاستیک یا واشر پلاستیکی متناسب با برند و مدل دستگاه را خریداری کنید و سپس گام هایی که در این مطلب ارائه می شود را اجرا کنید. در این بخش از آموزش تعمیر ماشین لباسشویی کالا تعمیر آموزش تصویری عوض کردن واشر درب لباسشویی را ارائه خواهیم داد.

ویدئو آموزش تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

لاستیک دور درب لباسشویی و کاربرد آن

لاستیک دور درب ماشین لباسشویی یکی از قطعات آببندی کننده در لباسشویی است که از قطعات اصلی و اساسی این دستگاه محسوب می شود و از آن به عنوان پر کردن فضای خالی که بین بدنه و دیگ وجود دارد، استفاده می شود. لاستیک دور درب ماشین لباسشویی وظیفه مهمی در بهتر کار کردن ماشین لباسشویی دارد. علاوه بر آن ازجمله قطعاتیست که علاوه بر وظیفه پر کردن فاصله بین دیگ و بدنه فلزی ماشین لباسشویی نقشی اساسی درجلوگیری از نشت آب لباسشویی دارد. یکی دیگر از دلایلی که در بین این فضای خالی از لاستیک استفاده می شود، جلوگیری از لرزش صدای شدید ماشین لباسشویی به هنگام کارکرد آن است. از مزایای دیگر استفاده از این لاستیک به دور درب لباسشویی، از شکسته شدن شیشه درب به هنگام کار و ضربه جلوگیری می کند.

با گذشت زمان این قطعه پلستیکی دچار پارگی، سوراخ و تغییر شکل شده و کارایی خود را از دست می دهد. به همین دلیل لازم است نسبت به تعویض واشر درب لباسشویی اقدام کنید. اگر در این زمینه تخصص ندارید می توانید از خدمات مراکز تعمیر ماشین لباسشویی استفاده کنید.

انواع لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

  • لاستیک دور درب ساده

همانطور که از نام این لاستیک مشخص است، مدل آن ساده و معمولی بوده و بدون شیار است و نسبت به سایر لاستیک های موجود به راحتی آن را می توانید تعویض کنید.

  • لاستیک دور درب تک سوراخ

بر روی این لاستیک یک شیار برای گردش آب تعبیه شده است ، برای شستشوی لباس یک سیستم شستشوی گردشی برای این نوع لاستیک دور درب تعبیه شده است که به این صورت که لاستیک با یک شلنگ به محفظه جاپودری متصل است و در حین کار کردن ماشین لباسشویی از این سوراخ آب بر روی لباس ها می ریزد.

  • لاستیک دور درب چراغ دار

از جدیدترین و همینطور گران ترین لاستیک های دور درب ماشین لباسشویی، لاستیک های دور درب چراغ دار هستند. این لاستیک دارای دو شیار است که یک شیار آن برای  سیستم گردش آب و شیار دیگر آن همانطور که از نام این لاستیک مشخص است برای لامپ ماشین لباسشویی استفاده می شود. ابعاد این نوع لاستیک از سایر لاستیک های دور درب لباسشویی بزرگتر می باشد.

تمیز کردن لاستیک دور درب لباسشویی

قبل از اینکه اقدام به تعویض لاستیک دور در بکنید، با یک بررسی به راحتی می توانید تنها با تمیز کردن این قطعه اساسی از هزینه های اضافه جلوگیری کنید. برای مثال بوی بدی که از ماشین لباسشویی احساس می شود، به دلیل وجود کپک در لاستیک آن است؛ بهترین راه برای از بین بردن کپک های به وجود آمده استفاده از مواد شیمیایی است، اما اگر به این مواد حساسیت و یا آلرژی دارید استفاده از سرکه و لیمو ترش که از مواد طبیعی هستند، بعنوان جایگزین پیشنهاد خوبی می باشد.

برای تمیز کردن با مواد نام برده شده باید علاوه بر سرکه و لیمو ترش، آب نیز تهیه کنید و به صورت اسپری یا اسفنجی نرم در محل مورد نظر آن را بزنید و تا از بین رفتن باکتری ها مدت زمانی را صبر کنید. سپس با پارچه ای نرم و برای اینکه مجدد کپک به وجود نیاید قسمتی از لاستیک دور درب را که با محلول ضد عفونی کرده اید را پاک کنید. برای اینکه کمتر احتیاج به تعویض لاستیک در درب داشته باشید، بهتر است ماهی یکبار با همین محلول لاستیک را ضد عفونی کنید تا عملکرد بهتری از ماشین لباسشویی خود داشته باشید.

تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

در صورت هر گونه مشکل برای لاستیک دور درب لباسشویی خود مانند پارگی آن، سوراخ شدن و یا داشتن رسوب زیاد، باید اقدام به تعویض این قطعه اساسی از لباسشویی کنید، و اگر هم بنا به هر دلیلی نمی خواهید هزینه تعویض را تقبل کنید، می توانید تنها با خرید یک لاستیک و انجام مراحل زیر، لاستیک را خودتان تعویض کنید.

1- گام اول در هر تعمیر رعایت ایمنی میباشد. کابل ورودی ماشین لباسشویی را از برق کشیده

2- دو عدد پیچ متصل کننده سقف به بدنه ماشین لباسشویی را باز کرده و سقف را برمیداریم.

جدا کردن سقف متصل به بدنه لباسشویی
جدا کردن سقف متصل به بدنه لباسشویی

3- پیچ های پشتی پنل جلویی را نیز با احتیاط و به طوریکه به برد صدمه ای نزنید، باز کنید.

باز کردن پنل جلویی موجود بر روی لباسشویی
باز کردن پنل جلویی موجود بر روی لباسشویی

4- جاپودری را بیرون بکشید برای این کار جا پودری را کاملاً بیرون کشیده و در آخر کمی به سمت بالا مایل کنید تا خار آن آزاد شده و کاملاً از جای خود خارج شود و تمامی پیچ‌های روی قاب را که در زیر جاپودری قرار داشت را بازکنید. اتصالات شلنگ هوای دیگ و شلنگ تخلیه آب باقی مانده در لاستیک لباسشویی را باز کرده و لاستیک دور درب را آزاد میکنیم.

جدا کردن جاپوردی ماشین لباسشویی در این مرحله
جدا کردن جاپوردی ماشین لباسشویی در این مرحله

5- بعد از طی کردن تمام مراحل بالا نوبت به جدا کرد کابل ها میرسد که این قسمت را باید به گونه ای انجام دهید که به برد آسیبی نرسد.

جدا کردن کابل های لباسشویی با رعایت ایمنی کامل
جدا کردن کابل های لباسشویی با رعایت ایمنی کامل
جدا کردن کابل به دلیل ظرافتی که دارن جزو مرحله حساس محسوب می شود
جدا کردن کابل لباسشویی به دلیل ظرافتی که دارن جزو مرحله حساس محسوب می شود

6- در قسمت جلوی بدنه و برای پمپ تخلیه و همینطور فیلتر دربی قرار دارد که تمام پیچ های آن را باز کنید.

باز کردن درب پمپ تخلیه و فیلتر ماشین لباسشویی
باز کردن درب پمپ تخلیه و فیلتر ماشین لباسشویی
خارج کردن پمپ تخلیه و فیلتر لباسشویی
خارج کردن پمپ تخلیه و فیلتر لباسشویی

7- سپس نوبت به باز کردن بست فنری متصل کننده لاستیک دور درب به دیگ لباسشویی میرسد.

دقت کنید از ابزار آلات نوک تیز برای اینکار استفاده نکنید. بست فنری نگه دارنده لاستیک دور درب به بدنه را کمی باز کنید تا بست کاملا از دور لاستیک خارج گردد.

باز کردن بست فنری متصل کننده لاستیک دور درب به دیگ لباسشویی
باز کردن بست فنری متصل کننده لاستیک دور درب به دیگ لباسشویی

8- در این مرحله نیز با جدا کردن پیچ میکرو سوییچ درب را برای جدا کردن قاب جلویی جدا کنید. الان کاملا به لاستیکی که به دیگ متص است دسترسی کامل دارید که با باز کردن سیم و فنر دور آن لاستیک را به راحتی می توانید جدا کنید.

جدا کردن پیچ میکرو سوییچ درب لباسشویی برای جدا کردن قاب جلویی
جدا کردن پیچ میکرو سوییچ درب لباسشویی برای جدا کردن قاب جلویی

9- حالا با انجام تمامی مراحل بازگو شده به صورت برعکس به راحتی می توانید لاستیک نو را به جای لاستیک کهنه قرار دهید.

مرحله آخر قرار دادن لاستیک نو بجای لاستیک کهنه در لباسشویی
مرحله آخر قرار دادن لاستیک نو بجای لاستیک کهنه در لباسشویی

نکته: دقت کنید در جا انداختن لاستیک نو جهت آنرا رعایت کنید در صورتی که لاستیک دور درب لباسشویی را در زاویه درست نیندازید پس از هر بار شستوشو مقداری آب در داخل لاستیک  باقی مانده و باعث کپک و بوی بد لباسشویی میگردد.

کلام آخر

در انتهای این مقاله ارائه شده توسط تیم تعمیر لوازم خانگی کالا تعمیر، باید دو نکته را اضافه کنیم: اگر لاستیک دور درب جرم دارد یا دچار پارگی کوچکی شده و شما بنا به هر دلیلی مانند پر هزینه بودن یا پیدا نشدن لاستیک مشابه از پرداخت هزینه صرف نظر کردید، می توانید تمام مراحل بازگو شده را تنها با چرخاندن 180 درجه ای لاستیک و به طوریکه آن قسمت جرم یا پارگی به قسمات بالای بیاید مشکل به وجود آمده را حل کنید. نکته دیگر اینکه برای اینکه به هنگام جا انداختن لاستیک جدید احتیاج مجدد به تخصص تعمیرکار لباسشویی نداشته باشید، برای جا انداختن حلقه لاستیک از وسایل نوک تیز یا پیچ گوشتی استفاده نکنید زیرا احتمال پارگی لاستیک بسیار زیاد خواهد بود.

7 Comments

  • با سلام و خسته نباشید برای تعویض لاستیک دور درب ماشین لباس شویی نیاز به چسب است یا نه ؟
    اگر نیاز است چه چسبی ؟

  • با سلام و خداقوت خدمت شما
    از سوراخ روی لاستیک دور در ماشین لباسشویی آب چکه میکند دلیلش چیه؟باتشکر از سایت خوبتون

    • سلام
      سوراخهای پایین لاستیک دور درب لباسشویی برای این تعبیه شده که آبی دور درب نمونه “ایرادی که تو لباسشویی های نسل قدیم وجود داشت و باعث بوی بد دائم و جرم گرفتگی میشد”
      این سوراخها با یه شلنگ رابط به مسیر خروج آب زیر لباسشویی وصل میشه. نشتی میتونه از اتصالات مربوطه باشه

  • سلام. سیم بست دور لاستیک ماشین لباسشویی تکنوکیت رو از کجا میتونم تهیه کنم؟ هرچقدر گشتم نتونستم فعلا

    • سلام از نمایندگی ها میتونین تهیه کنین. سایتاهایی از قبیل تکنوپشتیبان خدمات ارائه قطعات لوازم خانگی دارن و میتونین به صورت آنلاین سفارشتون رو روی این سایت ثبت کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *