کالا تعمیر لوگو
علت خالی شدن گاز یخچال فریزر

علت خالی شدن گاز یخچال فریزر+ نحوه تشخیص نشت گاز یخچال

علت خالی شدن گاز یخچال فریزر یکی از رایج ترین مواردی است که اغلب افراد به دنبال آن هستند و با داشتن اطلاعات کافی درباره آن می توان جلوی خرابی های بیشتر را گرفت. در این بخش از آموزش تعمیر یخچال فریزر کالا تعمیر علائم خالی شدن گاز یخچال و نحوه تشخیص نشت گاز یخچال و هر آنچه که باید درباره آن بدانید را معرفی خواهیم کرد.

دلایل نشت گاز یخچال علائم تخلیه گاز یخچال راه های تشخیص محل نشت گاز یخچال راه های جلوگیری از سوراخ شدن لوله گاز یخچال
برخورد ضربه به لوله های اواپراتور بوی بد یخچال آغشته کردن لوله های یخچال به کف جلوگیری از برخورد اشیای نوک تیز به لوله های یخچال
خارج شدن لوله های اواپراتور از جای خود روشن بودن مداوم موتور بررسی محل نشت روغن از لوله ها جلوگیری از برخورد ضربه به لوله های پشت یخچال
شکستن لوله های مویی یا درایر نشت روغن از پشت یخچال استفاده از گاز فلورسنت جلوگیری از برخورد ضربه به لوله مویی پشت یخچال

تشخیص خالی شدن گاز یخچال فریزر را جدی بگیرید!

از رایج ترین مشکلاتی که به مرور و به دلایل مختلف در استفاده از یخچال فریزر ممکن است بوجود آید، نشتی و خالی شدن گاز یخچال می باشد. اما قبل از توضیح دادن علت نشت گاز یخچال فریزر بهتر است بدانید که چرا باید این مساله جدی گرفته شود و در تشخیص نشت گاز یخچال سرعت عمل داشت؟
سیستم خنک کننده یخچال از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است که شامل اواپراتور، کمپرسور، ترموستات و غیره است. در حالت کلی و بدون ورود به جزئیات بیشتر می توان سیستم را به این صورت شرح داد:

  • ترموستات بعد از تشخیص افزایش دمای یخچال به کمپرسور فرمان روشن شدن می دهد.
  • کمپرسور گاز فریون موجود در لوله های اواپراتور را به جریان در آورده و دمای آنها را پایین می آورد.
  • گاز از لوله های اواپراتور در پشت یخچال به جریان در می آید و با رسیدن به قسمت بالایی یخچال، هوای سرد خود را به داخل یخچال هدایت می کند.
  • در نهایت با دریافت گرمای محیط داخل دستگاه به مایع تبدیل میشود.
  • این چرخه به صورت مرتب و با افزایش دمای داخل یخچال تکرار می گردد.

خالی شدن گاز یخچال فریزر باعث میشود تا این روند و چرخه با اختلال مواجه شود و در نهایت سیستم خنک سازی دستگاه با مشکل مواجه گردد. کار کردن زیاد موتور برای سرد کردن محیط یخچال و کاهش طول عمر آن بخاطر کار کردن زیاد و خراب شدن مواد غذایی از جمله دلایلی هستند که باعث میشوند تا شناسایی خالی شدن گاز یخچال اهمیت داشته باشد.

در نتیجه با مشاهده نشانه های خالی شدن گاز یخچال در اولین فرصت باید نسبت به تعمیر یخچال فریزر اقدام کنید.

علائم خالی شدن گاز یخچال فریزرعلت خالی شدن گاز یخچال فریزر چیست؟

نشتی گاز یخچال فریزر علت های متعددی دارد که هریک می تواند در بروز این مشکل موثر باشند.

از مهم ترین مواردی که می توان به عنوان علت خالی شدن گاز یخچال دانست عبارتند از:

1- فرسودگی لوله ها؛ اصلی ترین علت خالی شدن گاز یخچال فریزر

شبکه ای از لوله های متصل به هم در پشت یخچال وجود دارد که در واقع محل عبور و در جریان قرار گرفتن گاز فریون می باشد. هر گونه سوراخ و ترک و شکستگی در این لوله ها می تواند علت نشت گاز یخچال فریزر باشد. 3 مورد از اصلی ترین دلایلی باعث فرسودگی لوله ها می شود به شرح ذیل است:

  1. بالارفتن عمر یخچال
  2. استفاده از لوله ها با جنس نامناسب
  3. ضربه زدن به لوله ها

لازم است بدانید بهترین جنس برای لوله های پشت یخچال ، مس است. مس با برخورد با رطوبت دچار پوسیدگی نمی شود. همچنین مقاومت بیشتری در برابر اینگونه مشکلات خواهد داشت.

2- سوراخ شدن صفحه داخلی

علاوه بر لوله های پشت یخچال، برخی از لوله های خنک کننده حاوی گاز در داخل یخچال قرار دارند. در یخچال های قدیمی تمام طول مسیر گاز دیده می شد. در یخچال فریزرهای نسل جدید در بخش فریزر و پایین یخچال این لوله ها قرار گرفته اند. یکی از شایع ترین دلایل سوراخ شدن صفحه داخلی استفاده از وسایل نوک تیز برای جدا کردن برفک ها است. ضربه زدن چاقو به این لوله ها در دیگر دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر به شمار می رود.

3- خرابی درایر

در پشت و قسمت پایین یخچال و در کنار کمپرسور لوله ی بسیار باریک متصل به مخزن کوچک با جنس مسی قرار گرفته است. این لوله و مخزن در واقع منبع تصفیه گاز یخچال به شمار میروند و در برابر ضربه از حساسیت بالایی برخوردار هستند. جا به جایی های اشتباه که باعث ضربه وارد شدن به این قطعات می گردد، رایج ترین علت نشت گاز یخچال فریزر می باشد.

تشخیص نشت گاز یخچال فریزر

4- ضخامت کم لوله مویی

اگر لوله مویی متصل به کمپرسور ضخامت کمی داشته باشد، با کوچکترین ضربه دچار ترک و شکستگی خواهد شد. اگر این قطعه ضخامت و کیفیت کمی دارد، از برخورد ضربه به آن باید جلوگیری کنید.

5- خارج شدن لوله اواپراتور

در زمان جا به جایی یخچال فریزر اگر دقت نشود، این احتمال وجود دارد که لوله های پشت آن از جای خود خارج شوند. با جدا شدن لوله های اواپراتور از جای خود به مرور گاز یخچال تخلیه می شود.

نحوه تشخیص محل نشت گاز یخچال

برای تشخیص محل دقیق نشت گاز یخچال چند روش وجود دارد که بهترین آنها عبارتند از:

  • لوله های پشت یخچال را با دقت بررسی کنید تا روغن نشت کرده را پیدا کنید. لوله های یخچال حاوی مقدار کمی روغن هستند که در صورت سوراخ شدن به بیرون نشت می کنند.
  • روی لوله ها را با آب و کف آغشته کنید. در محل نشت گاز به مرور حباب ایجاد می شود.
  • تشخیص خالی شدن گاز یخچال با گاز فلورسنت از سریع ترین و دقیق ترین روش ها است. با استفاده از این روش حتی نشت گاز از سوراخ های بسیار کوچک نیز به راحتی تشخیص داده میشود و هزینه کمتری دارد.

علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر چیست؟

سئوال: علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر چیست و از کجا بفهمیم گاز یخچال تمام شده است؟ تشخیص نشت گاز یخچال تنها یک نشانه ندارد و چندین گزینه می تواند شما را در تشخیص درست راهنمایی کند. از اصلی ترین موارد که نشان دهنده نشت گاز یخچال می باشد عبارتند از:

1- بوی بد یخچال

بوی بد یخچال نیز یکی از نشانه های خالی شدن گاز یخچال فریزر است. حتما از خود می پرسید چه ماده ای در گاز یخچال می تواند باعث بوی نامطبوع در یخچال شود؟ جالب است بدانید گاز فریون پس از رها شدن ، با وارد شدن به یخچال بوی نامطبوعی به همراه دارد. با استشمام این بو حتما با افراد متخصص در تعمیر ساید بای ساید و یخچال تماس بگیرید تا برای برطرف شدن مشکل به شما کمک کنند.

دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر

2- سرد نشدن یخچال

در بعضی مواقع موتور یخچال به خوبی کار می کند اما دمای یخچال در حال افرایش یافتن است. این یکی از علائم نشتی گاز در یخچال فریزر است. البته گرم شدن یخچال دلایل دیگری نیز دارد، مانند خرابی ترموستات و کمپرسور و غیره. به همین خاطر باید به دنبال سایر نشانه ها برای تشخیص نشت گاز یخچال باشید.

3- گرم نبودن لوله های پشت یخچال

عبور گاز فریون از لوله های مارپیچ پشت یخچال و انتقال سرما به داخل دستگاه و دریافت گرمای آن در نهایت باعث میشود تا این لوله ها گرم و گاهی داغ شود. با دست زدن به این لوله ها و تست میزان گرم و سرد بودن آنها می توانید متوجه نشت گاز شوید. اگر لوله ها گرم یا داغ نباشند یعنی در یخچال با مشکل خالی شدن گاز مواجه شده اید. به عبارت دیگر، علت سرد بودن لوله های پشت یخچال می تواند خالی شدن گاز باشد.

4- وجود روغن روی لوله های پشت یخچال

علاوه بر گاز در داخل لوله های کندانسور یخچال مقداری روغن وجود دارد. در صورت سوراخ شدن لوله های یخچال و نشت گاز از آن، مقداری روغن نیز به بیرون منتقل میشود.

راه های جلوگیری از نشت گاز یخچال

بدون شک پیشگیری بهتر از درمان است و با روش های مختلفی می توان مانع از نشت گاز یخچال شد. از بهترین روش ها برای جلوگیری از نشت گاز یخچال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در زمان جا به جایی یخچال از برخورد ضربه به لوله های پشت دستگاه خودداری کنید.
  • در زمان جا به جایی یخچال مواظب لوله مویی در پایین آن باشید. این لوله ها ضخامت کمی داشته و با ضربه دچار ترک می شوند.
  • برای تمیز کردن یخچال و جدا کردن برفک های ضخیم به هیچ عنوان از چاقو و وسایل نوک تیز استفاده نکنید.

شارژ گاز؛ بهترین راه حل بعد از نشت گاز یخچال

با توجه به نقش بسیار مهم گاز مبرد در یخچال فریزر، به محض تشخیص نشت آن باید نسبت به شارژ گاز اقدام کنید. تعمیرکار ابتدا باید محل نشت گاز را شناسایی و آن را تعمیر کند. سپس مقدار مناسب از گاز استاندارد باید به دستگاه تزریق شود. دقت داشته باشید، به همان اندازه که کم بودن شارژ گاز می تواند خطرناک باشد، زیاد بودن آن نیز به دستگاه آسیب وارد می کند. تعمیرکاران کالاتعمیر در تمام مناطق شمال، جنوب و شرق و غرب تهران آماده شارژ گاز با گازهای استاندارد و رعایت ایمنی در محل و منزل هستند.

سوالات متداول

لوله های پشت یخچال باید سرد باشد یا گرم؟

در صورت درست کار کردن موتور و کافی بودن شارژ گاز، لوله های پشت یخچال باید کمی گرم باشد.

علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر چیست؟

بوی بد یخچال، کار کردن مداوم موتور و گرم بودن کابین یخچال، سرد بودن لوله های پشت یخچال از مهم ترین علائم خالی شدن گاز یخچال هستند.

بوی گاز یخچال چگونه است؟

گاز مبرد یخچال بویی شبیه به استون یا لاک پاک کن دارد.

 

مطالب مرتبط

13 دیدگاه ها

  • سلام آیا راهی برای تعمیر لوله گاز یخچال فیلور که تو کار هست وجود داره مثلاً جوش زدن که دیگه نشت نکنه

    • درود
      باید محل نشت گاز از نزدیک بررسی بشه، در بعضی از قسمتهای لوله گاز یخچال که توکار هست و به نوعی پوشانده شده امکان جوشکاری و رفع نشتی وجود دارد و در بعضی موارد خیر. در بعضی از مدلها نیز شکستگی و نشت معمولا از یکجای بخصوص اتفاق می افتد و رایج است.
      پیشنهاد می کنیم با کالاتعمیر از طریق سامانه 54837 تماس بگیرید و مدل یخچال فیلور را اعلام بفرمایید و درخواست کارشناس کنید. کارشناسان قبل از اعزام به محل با شما تماس برقرار می کنند و شما می توانید در مورد محل نشتی و اینکه آیا می توان با جوشکاری آن را رفع نمود یا نیاز به تعویض قطعه هست و هزینه خدمات و قطعه چقدر است با ایشان مشورت کنید.
      موفق و پیروز باشید

    • با سلام و تشکر
      یخچال فریزر بالا پایین ال جی داریم که یک سال پیش مسافرت بودیم برق رفت و مواد داخلش کمی آب شده بود،با اینکه تمام یخچال گندزدایی شد و داخل یخچال هیچ بوی بدی نمیدهد ولی وقتی کمپرسور شروع به کار میکنه بوی نامطبوعی از پشت یخچال میاد، ممنون میشم اگه راهکاری وجود داره بگید

      • سلام
        روی موتور ظرفی تعبیه شده برای ذخیره آب حاصل از برفک زدایی و تبخیر شدن آب توسط گرمای موتور
        بوی نامطبوع بدیل موندن مواد غذایی فاسد شده توی اون ظرف هست.
        موتور وقتی روشن میشه گرمای موتور باعث پخش شدن بو میشه

  • با سلام وخسته نباشید، خدمت همکاران گرامی و با تشکر از مطالب خوبتون ، جسارتا یک جمله توی این متن هست که باید اصلاح بشه ، این جمله:(با دریافت گرمای محیط داخل دستگاه به مایع تبدیل میشود) به جای مایع باید گاز نوشته شود. با تشکر

  • سلام داخل یخچال ال جی ما یه روغن مانند ابی رنگی یه مدتیه دقیقا تو قسمت کفش به وجود اومده، دلیلش چی هست؟

  • سلام. یخچال فریزر نیکسان (بدون برفک) مدل RF_220Nدارم. مدتیه قسمت فریزر خنکه ولی منجمد نمیکنه. ترموستات هم سالمه اتومات میکنه. قسمت پشت فریزر نزدیک فن اون فلزها زودب زود برفک میزنه. مشکل چیه؟

    • سلام
      خودتون گفتید مشکل برفکه
      زیر فن شبگه اواپراتور قرار داره که وقتی برفک میگیره گردش هوا مختل میشه و در نتیجه سرما کم میشه
      برای رفع مشکل باید قطعات سیکل برفک زدایی چک بشه
      سنسور یا ترمودیسک. ترموفیوز. المنت. برد یا تایمر

  • سلام یخچال من ساید الجی هستش ۲بارگازخالی کرده ولی نتونستن نشتیشوپیداکنن میگن نشتی داخل بدنس که دلمه و دسترسی بهش ندارن حالاباید چیکارکرد؟؟

    • سلام
      برای تعمیر کارتون برای نشت یابی باید قسمتهایی که داخل بدنه هستن رو تحت فشار بزاره و عدد فشار رو یاداشت کنه یک روز بعد نگاه کنه ببینه کدوم فشار افت کرده به این صورت متوجه میشه کجا نشتی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباط

جهت ارتباط با ما در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ۹ الی ۲۰ از طریق تماس تلفنی و در سایر اوقات و ایام تعطیل فقط از طریق فرم اقدام نمایید.

کالا تعمیر

کالا تعمیر یک برند قدیی و معتبر در زمینه تعمیر لوازم خانگی می باشد که اکنون با ۳۰ سال سابقه کار مستمر، بیش از ۱۰ شعبه تعمیرات لوازم خانگی برندهای معتبر و بیش از ۴۰۰ تعمیرکار حرفه ای و کاربلد در سراسر تهران و حومه به ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی در محل شما و با قطعات اصلی مشغول است. با گذشت زمان و در راستای نیاز مشتریان به خدمات آنلاین وبسایت کالاتعمیر راه اندازی شد و اکنون شما می توانید به صورت اینترنتی درخواست خدمات خود را ثبت کنید تا از نزدیکترین شعبه و تعمیرگاه ما برای ارائه سرویس با شما تماس برقرار کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کالا تعمیر می باشد | طراحی و سئو: اول وبمستر

درخواست آنلاین اعزام تعمیرکار

ثبت سفارش آنلاین برای تمام مناطق تهران و حومه