علت صدا دادن مایکروفر

علت صدا دادن مایکروفر و سولاردام در اغلب مواقع خرابی قطعات داخلی است و نیاز به تعمیر تخصصی دارد. البته در برخی از مواقع تنها با تمیز کردن داخل مایکروفر می توان این مشکل را حل کرد. در این بخش از آموزش تعمیر مایکروفر کالا تعمیر به بررسی دلایل صدای زیاد مایکروفر و نحوه رفع آن اشاره خواهیم داشت.

1- خرابی موتور گردان؛ اصلی ترین علت صدا دادن مایکروفر

مایکروفرهای دارای سینی گردان اگر صدای زیاد و غیر طبیعی دارند لازم است موتور آنها بررسی شود. موتور گردان نیروی مورد نیاز برای چرخش سینی را فراهم کرده و به دلایل مختلف ممکن است خراب شود. در صورت خرابی این قطعه صدای زیادی از کف و اطراف سینی به گوش می رسد و شبیه به ساییدگی و تق تق دارد. بررسی این قطعه بهتر است توسط افراد متخصص در تعمیر مایکروفر انجام شود.

2- اشکال در ریل زیر سینی

یکی دیگر از قطعات مهم در چرخش سینی داخل مایکروفر، ریل است. سینی روی ریل قرار می گیرد تا چرخش آن براحتی انجام شود. اگر ریل دچار شکستگی شود یا مواد غذایی و گرد و غبار و غیره روی آن تجمع پیدا کند، مایکروفر صدای تق تق می دهد.

3- صدای زیاد مایکروفر به علت خرابی مگنترون

در سیستم داخلی مایکروفر مگنترون امواج مغناطیسی تولید کرده و باعث افزایش حرکت مولکولی در نهایت گرما تولید می کند. یکی از دلایل صدای دادن مایکروفر خرابی مگنترون است. اگر مایکروفر صدای وزوز و خر خر می دهد، احتمال خرابی مگنترون بالا است. مگنترون های خراب ممکن است امواج مغناطیسی با طول موج بالا تولید کنند و باعث صدای غیرطبیعی می شوند.
نکته بسیار مهم اینکه، به هیچ عنوان بدون تلخیه شارژ خازن نباید نسبت به بررسی و تعمیر مگنترون اقدام کنید. چون خازن دارای ولتاژ بالا بوده و منجر به برق گرفتگی خواهد شد.

صدای زیاد مایکروفر به علت خرابی مگنترون

4- خرابی کوپلینگ

کوپل یا شفت زیر سینی قرار دارد و نقش مهمی در انتقال نیروی موتور برای چرخش صفحه ایفا می کند. با خرابی این قطعه و ایجاد ترک و شکستگی روی آن سینی در زمان چرخیدن صدای زیاد و غیر طبیعی خواهد داشت. در این شرایط باید کوپل تعویض شود.

5- اشکال در موتور فن خنک کننده

برای جلوگیری از آسیب های جدی به قطعات داخلی مایکروفر فن خنک کننده نصب شده است. این فن برای جریان انداختن هوا و خروجی هوای گرم استفاده می شود. با خراب شدن موتور فن مگنترون صدایی شبیه به خر خر در مایکروفر ایجاد می شود.

6- شکستگی پروانه فن

در برخی از مواقع علت صدا دادن مایکروفر اشکال در پروانه فن است. پروانه فن ممکن است به دلایل مختلف دچار ترک و شکستگی یا خمیدگی شود. در نتیجه در زمان چرخش موتور پروانه به اطراف برخورد کرده و صدایی زیادی ایجاد می کند.

7- خرابی فن کانوکشن

اگر مایکروفر صدای خر خر می دهد، فن کانوکشن باید بررسی شود. این فن به مرور زمان جرم گرفته و نم و رطوبت نیز باعث خرابی آن می شود. در صورت خرابی این قطعه، موتور و سایر بخش ها باید بررسی و در صورت نیاز فن به طور کامل تعویض شود.

8- خرابی دیود؛ علت صدا دادن مایکروویو

یکی دیگر از دلایل صدا دادن مایکروویو و سولاردام، اشکال در دیود است. دیود از دیگر قطعات مهمی است که نقش مهمی در تبدیل امواج مغناطیسی به گرما دارد. با خراب شدن این قطعه نه تنها صدای مایکروفر زیاد و غیر طبیعی می شود، بلکه داخل دستگاه جرقه نیز ایجاد خواهد شد. در واقع خرابی دیود علت جرقه زدن مایکروفر است که همزمان صدا نیز تولید می کند.

خرابی دیود؛ علت صدا دادن مایکروویو

9- خرابی ترانس

ترانس در تامین ولتاژ استاندارد برای شروع به کار مگنترون نقش دارد. با خراب شدن این قطعه داخل دستگاه صدای زیاد همراه با جرقه تولید می شود. بررسی وضعیت ترانس نیاز به تخصص دارد و توسط تعمیرکار مایکروفر باید انجام شود.

10- کثیفی ریل زیر سینی

ریل زیر سینی با گذشت زمان جرم زیادی گرفته و تکه های مواد غذایی و ذرات روغن و چربی همراه با گرد و غبار روی آن تجمع می کند. این جرم ها در زمان چرخش سینی صدای غیر طبیعی و شبیه به وزوز تولید می کنند. بهترین کار در این شرایط تمیز کردن مایکروفر است.

11- خرابی خازن

قطعه بسیار مهم دیگری که می تواند علت صدا دادن مایکروفر باشد، خازن است. با خراب شدن این قطعه صدای جرقه زدن از دستگاه به گوش می رسد. برای بررسی خازن ابتدا باید شارژ آن تخلیه شود و سپس قطعه تعویض گردد.

12- اشکال در فیلتر نسوز

فیلتر میکا وظیفه پخش کردن امواج مغناطیسی در تمام بخش های محفظه داخلی مایکروفر را برعهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، امواج در یک نقطه متمرکز شده و صدای بسیار زیاد همراه با جرقه را تولید می کنند. در صورت خرابی این قطعه تنها راهکار تعویض آن است.

13- قرار دادن ظروف فلزی در مایکروفر

اگر صدای زیادی از مایکروفر و سولاردام به گوش میرسد، ابتدا بررسی کنید که ایا همزمان داخل مخزن جرقه می زند یا خیر؟ اگر جرقه همزمان با صدا است دستگاه را خاموش کنید. سپس ظروف و تمام قطعات فلزی داخل مخزن را تخلیه کنید. ظروف فلزی داخل مایکروفر صدا و جرقه تولید می کنند. پریدگی لعاب مخزن و لب پریدگی سینی نیز می تواند در این شرایط صدا تولید کند.

14- خرابی غلطک زیر سینی

قرار دادن ظرف غذا با وزن زیاد روی سینی به مرور به غلطک های زیر آن آسیب وارد کرده و باعث ترک و شکستگی آن می شود. غلطک های معیوب بعد از شکستن در زمان چرخش صدایی ساییدگی ایجاد می کنند. با تعویض غلطک می توان صدا را کاهش داد.

15- اشکال در برد الکتریکی

علاوه بر موارد فوق، اشکال در برد الکتریکی که مغز دستگاه است می تواند باعث تولید صدای زیاد شود. تعمیر این قطعه نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد و تنها توسط تعمیرکار باید انجام شود.

رفع صدای مایکروفر در محل و منزل

اگر صدای مایکروفر غیرطبیعی و زیاد است و نیاز به بررسی تخصصی و تعویض قطعات دارد، کافیست با ما در تیم تعمیر لوازم خانگی کالا تعمیر تماس بگیرید. تعمیرکاران ما در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران این خدمات را در محل و منزل با قطعات اصلی برند دستگاه انجام می دهند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *