علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی

علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی


صدای زیاد ماشین ظرفشویی کاملا غیر طبیعی است و برای حل آن باید مهم ترین عوامل موثر در این زمینه را بررسی و رفع کنید. در برخی از مواقع صدا دادن ماشین ظرفشویی تنها به دلیل چیدمان اشتباه ظروف است و گاهی اشکال در قطعات داخلی بروز این صداها می شود. در این بخش از آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی کالا تعمیر به بررسی دلایل صدا دادن ماشین ظرفشویی ال جی، بوش، سامسونگ و سایر برندها اشاره خواهیم داشت و نحوه رفع آنها را ارائه می دهیم.

علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی

فرقی نمی کند که دستگاه جدید باشد یا قدیمی؛ اگر هر یک از قطعات آن مشکل داشته باشد این امکان دارد که دچار سر و صدا شود و قطعا این مورد باعث آزار اذیت مصرف کنندگان خواهد بود. اما بهتر است بگوییم که این سر و صداهای به وجود آمده  بیشتر برای ماشین های ظرفشویی قدیمی تر به وجود می آید که دلیل آن هم می تواند چسبیدن مواد غذایی به قطعات داخلی یا شکستن تکه ای از ظروف در حین شستن باشد. اصلی ترین علت صدا دادن ماشین ظرفشویی عبارتند از:

1- خرابی پمپ ماشین ظرفشویی

عملکرد پمپ در دستگاه ظرفشویی به این صورت است که این قطعه برای بازوهای آبپاش فشار مناسب را تامین خواهد کرد؛ علاوه بر این می تواند قطعه ای مناسب برای تخلیه آب به شمار رود. در بیانی واضح تر و برای معرفی بهتر پمپ و همینطور نحوه کارکرد آن باید بگوییم این قطعه در قسمت پایین ماشین ظرفشویی قرار گرفته و از دو قسمت تشکیل شده:

  1. شست و شوی و گردش آب
  2. تخلیه آب

هر دو بخش معرفی شده از پروانه هایی تشکیل شده اند که توسط موتور تغذیه الکتریکی کار میکنند که په پایین پمپ یا اطراف آن متصل می باشد. در اوایل این مطلب گفتیم که ممکن است گیر کردن مواد غذایی سفت در داخل دستگاه و یا شکسته شدن قطعی از ظروف در حین کار و افتادن آن در داخل ماشین ظرفشویی و همینطور پمپ آن باعث ایجاد سر و صدای زیاد شود. اگر با این مشکل رو به رو شدید با دقت باید این مواد زائد را از دستگاه خارج کنید. اما باید این نکته را هم اضافه کنیم که اگر با این کار مشکل صدای ظرفشویی برطرف نشد، احتمالا مشکل از قطعه بوده و باید توسط نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی تعویض شود.

خرابی پمپ از دلایل سر و صدای ماشین ظرفشویی خواهد بود
خرابی پمپ از دلایل سر و صدای ماشین ظرفشویی خواهد بود

2- اشکال در حلقه یاتاقان و بست بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از علت های سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی میتواند مربوط به حلقه یاتاقان یا بست های بازوی آبپاش باشد. بازوهای آبپاش بر روی قطعات پلاستیکی نام برده شده به چرخش در می آیند و از دلایل به صدا در آمدن دستگاه توسط این قطعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شل شدن حلقه یاتاقان و بست بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی
  • ساییده شدن قطعات نام برده شده در دستگاه

همین عوامل میتوانند دلیلی شوند تا بازوهای آبپاش متحرک وظیفه خود را به خوبی انجام نداده و ظروف را تمیز نکنند. باید این اجزا را بررسی و اگر نیاز داشت هر یک را تعویض کنید.

شل شدن یا ساییده شدن قطعات پلاستیکی ماشین ظرفشویی باعث ایجاد سر و صدا می شود
شل شدن یا ساییده شدن قطعات پلاستیکی ماشین ظرفشویی باعث ایجاد سر و صدا می شود

3- خرابی بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی

علت صدا دادن ماشین ظرفشویی می تواند در بازوی آبپاش باشد؛ بازوی آبپاش ظرفشویی باید به صورت آزاد و راحت در حال چرخش باشد و قبل از اینکه دستگاه شروع به کار کند باید مطمئن شوید تا هیچ ظرفی به هیچ قسمت گیر نکرده و برخورد نخواهد داشت. این قطعه از ماشین ظرفشویی، یعنی بازوهای آبپاش نقش اصلی و اساسی در پخش آب و شست و شوی ظروف را بر عهده دارند و اجزای حیاتی ماشین ظرفشویی محسوب می شود. در حین بررسی این بخش اگر متوجه لق بودن آبپاش شدید، بدانید ممکن است در قسمت مرکزی یا هاب می تواند ساییدگی وجود داشته باشد و در صورت نیاز باید بازو را تعویض کنید.

یکی از دلایل سرو صدای زیاد ماشین ظرفشویی، لق شدن بازوی آبپاش است
یکی از دلایل سرو صدای زیاد ماشین ظرفشویی، لق شدن بازوی آبپاش است

4- صدا دادن ماشین ظرفشویی به دلیل خرابی موتور

موتور یکی از مهم ترین قطعات داخلی ماشین های ظرفشویی است که به مرور ممکن است با اشکالاتی مواجه شود. در ماشین ظرفشویی های قدیمی موتور دستگاه در حین کار صدای زیاد و غیرطبیعی دارد. صداهایی از قبیل زوزه کشیدن و بوق به دلیل اشکال در موتور بوده و باید توسط تعمیرکار ماشین ظرفشویی برطرف شود.

علت صدای زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی

یکی از صداهای غیرطبیعی ماشین ظرفشویی، صدایی شبیه به زوزه است. مهم ترین دلیل ایجاد این صدا، ضعیف بودن موتور، اشکال در پمپ تخلیه و خرابی بازوهای آبپاش است.

علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی بوش

اگر ماشین ظرفشویی بوش صدای زیاد و غیرطبیعی دارد، موارد زیر باید بررسی شوند:

  • تکه های ظروف شکسته در دستگاه باقی نمانده باشد.
  • ظروف داخل سبد به درستی قرار گرفته باشند.
  • موتور باید بررسی و عیب یابی شود
  • ممکن است یاتاقان دچار اشکال شده باشد
  • بازوهای آبپاش باید بررسی شوند

برای حل این مشکلات می توانید با نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی بوش تماس بگیرید.

علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی ال جی

ماشین ظرفشویی های جدید ال جی کاملا بدون صدا هستند و اگر صدای غیرطبیعی از آنها به گوش می رسد، نشان دهنده خرابی قطعات داخلی است. اشکال در موتور، پمپ تخلیه، بازوهای آبپاش و یاتاقان همگی در بروز این صداها نقش دارند. برای رفع این موارد می توانید با نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی تماس بگیرید.

رفع سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی

با ارائه این مقاله همانند سایر مقالات آموزشی در کالا تعمیر، سعی بر این داشتیم تا دلایل و علت سر و صدای زیاد انواع ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار داده و راه حل های ممکن برای رفع این مشکل را برایتان به اشتراک بگذاریم. این مورد را باید اضافه کنیم که شما کاربران عزیز با اطمینان و خیالی آسوده می توانید با تماس به مرکز تخصصی تعمیر لوازم خانگی کالا تعمیر، به راحتی تعمیرات ماشین های ظرفشویی خود را به تکنسین های متخصص این مرکز بسپارید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *